torsdag 22 december 2011

Från årsbästalistorna




"Hur blir man egentligen en god och värdig människa? Mats Jonssons färska seriealbum är en politisk och gripande pappabok som inte väjer för de svåra frågorna."
Philip Teir, Expressen

"Om priset man betalar för att flytta från landet till stan: en längtan och dubbelhet som bara blir starkare när man får barn."
Sven Olov Karlsson, Expressen

"Den nyaste och hittills bästa delen av Jonssons självbiografiska serieprojekt. Mats och Victoria får barn, en förändring som slår ner i vardagen som en omvälvande men välkommen bomb. Boken är en ärlig uppgörelse med vardagens slitningar och dess konsekvenser. Rekommenderas särskilt till blivande föräldrar."
Sanna Ulfsparre, Västerbottens Folkblad

"Årets roligaste: Mats Jonsson och Liv Strömquist
Den som säger att tecknade serier inte är litteratur ombedes vänligen vända sig till Galago förlag och stifta bekantskap med Liv Strömquists Ja till Liv och Mats Jonssons Mats Kamp. Bättre än så här blir det inte."
Lena Kvist, Borås Tidning

"Det är en stor glädje att Jonsson slutat skildra sitt sexliv och i stället blivit både ödmjuk och fradgande politisk. Att hata föräldralitteratur men orka skriva om föräldraskap, och om samtiden, som är så sorglig. Det är en bedrift. "
Ida Säll, Svenska Dagbladet

"Liksom Knausgård har Jonsson som mål att skildra hela sitt liv i bokform, som serieromaner. En utelämnande självanalys med en skarp samhällskritisk udd."
Stefan von Martens, Svenska YLE

"Även Mats Jonsson inspireras av Knausgård i Mats kamp. Den är som en förkortad och illustrerad variant av Min kamp 2. Förlossningsscenerna i båda är fantastiska!"
Karin Lundquist, Tidningen Ångermanland

Vilken är den bästa svenska bok du läst i år?

"Det är nog helt klart Mats kamp av Mats Jonsson! Helt underbart bra."
Jessica Björkäng, Bokhora

"Lätt som en plätt! Det har jag f ö redan talat om – Mats Kamp."
Johanna Ögren, Bokhora"

2 kommentarer:

  1. Tack för denna underbara bok. Om jag hade kunnat rita skulle jag "vara" du. Det är mitt/min dotters och flickväns liv och känsloliv på pricken. In i varje detalj. Tur att jag inte kan rita! Vill också tacka för att denna bok möjligen kan vara första steget ut ur min sorgliga tillvaro som total serielektiker bosatt mellan Serieslussen och Staffars. /david.

    SvaraRadera
  2. Jag har precis läst Mats Kamp. Lånade den på biblioteket häromdan, läste halva och kom fram till att jag var tvungen att köpa den, så jag köpte den och satt med en svalnande kaffekopp och läste och läste och tycker att du säger så mycket om livet. När du skildrar dina vänner och särskilt din familj är det med så mycket kärlek, och jag blir imponerad av hur ärlig du är med din känslor. Det är väl det som är det allra bästa, just att det är äkta känslor du beskriver. Det är ju det som gör dina serier värda att läsa. Finaste på länge helt enkelt! Satt och log och blinkade bort tårar om vartannat när jag läste.

    SvaraRadera