måndag 23 augusti 2010

Är lite svettig just nu!



Vaknade tjugo över sex av att E ropade att hon kissat färdigt. Hjälpte henne att torka sig och drog på mig min mans-kimono från Hasseludden. I vardags-/matrummet (öppen planlösning!) stötte jag ihop med Victoria Jonsson, som i god ordning stressade i sig en macka på stående fot läsandes över Dagens Nyheter (vars kvällstidningsfasoner verkligen håller på att gå för långt. Avgå, vad du nu heter!) och förklarade sig vara illamående.

Fixade frukost åt mig och E: Onaka från Arla, Havrefras från Quakers och några skivor Lingongrova - med bara Bregott Mellan till E, Bregott Mellan och Kalles kaviar till mig. Sa hej då till Victoria Jonsson, som skulle åka till jobbet med SL/MTR. Även jag lät Dagens Nyheter ackompanjera frukosten, men jag satt ned. Såg till att E fick på sig kläder - lila kjol, randiga strumpbyxor och tröja med Ida Svensson på, sedan lekte hon i sitt rum (tror att det var med huset från Little People) medan jag duschade, rakade mig, borstade tänderna, mejkade mig, kammade håret och sedan tog på mig kläder - kalsonger av okänt märke, svarta strumpor från Dressman, blå tröja och svarta jeans från Filippa K. På jeansen hade jag givetvis turn-ups. Borstade E:s tänder, sedan tog vi på oss skor (Ecco-sandaler respektive Clarks köpta på 5th Avenue - gissa vem som bar vad!!!) och gick ut. Hon ville inte ta cykeln idag, så vi promenerade hand i hand till dagis under glatt samspråk. Såg två sniglar på vägen, en av dem död. Hann inte begrava. Lämnade barnet till en av de nya fröknarna. Vi kramades och hon blev inte ledsen.

Åkte från Telefonplan strax efter nio. På tåget läste jag Söner av ett folk av Väinö Linna. Sista delen i en helt fantastisk trilogi. Inget utöver det vanliga hände i vagnen. Steg av vid Mariatorget, promenerade till Ordfront på Bellmansgatan. Ensam i hissen. Sa hej till Jouni Peura i receptionen, tog en kopp kaffe i den nya automaten, hälsade snabbt på diverse arbetskamrater.

I den nya, större Galagoskrubben satt Johannes Klenell. Vi lyssnade på Anthony & the JohnsonsSpotify och talade om helgen, medan jag gick igenom mailen (både jobb och privat) öppnade ett Facebook-fönster och kollade scgb. Besvarade mail, talade med Johannes Klenell om den kommande Bokmässan, nästa års utgivning och andra spännande projekt. Ibland måste jag bara stanna upp tänka - jag har världens roligaste jobb! Talade med Malin Petersson om produktionen av en Berglin-kalender. Förberedde ett premieutskick, letade upp böcker i övre och nedre källaren, kom upp ur Resident Evil-buren med ett exemplar av Dubbelmunnen som present till Johannes Klenell. Hittade även det nummer av På stan från 1998 där Johan Berggren gjorde en "svassande intervju" med den dåvarande Galagoredaktionen (där jag var något slags trainee/slav/påläggskalv). Visade tidningen för Johan Berggren och vi kom att tala om Viggo Cavling. Packade böcker och skrev adresser på kuvert, många kuvert. Jouni Peura hjälpte mig.

Dags för lunch, och tillsammans med Johannes Klenell korsade jag det kaffe med mjölk-doftande Mariatorget och pep in på New lilla India, där jag åt en lamm Sambal. Deras nya kock kryddar rikligare än sin företrädare. Vi pratade jobb, mest. Återvände till kontoret, där vi hade ett spontant Förlagsmöte. De ska numera hållas på måndagar eftersom alla numera kan vara med just på måndagar. Vissa deltagare skulle på releasefest för nya svala magasinet Your Life, som marknadsförs som "Fokus och Filter, fast för kvinnor". Min inbjudan måste ha kommit bort.

Sedan följde vanligt kontorsarbete och ett hejdlöst mailande fram till halv fyra-tiden, då Joakim Pirinen kom in (han hade ringt mig på iPhonen tidigare under dagen). Han visade en ny, mycket rolig serie till Galago nr 100, en omslagsteckning och en illustration. Fina grejer. Vi snackade ett tag, sedan slog Joakim Pirinen och jag följe till tunnelbanan, vi talade bland annat om våra barn (ej gemensamma), Väinö Linna och Mad Men.

På tunnelbanan läste jag vidare i min bok. Inget av vikt inträffade. Steg av vid Telefonplan, sneddade över dynamiska Telefonplan (själva planen alltså) och hämtade E på dagis. Fick en stor kram vid rutschkanan. Adam (missade efternamnet) frågade mig vad "Baby good-bye" betyder och jag svarade "Hej då, älskling". Sedan frågade han vad "loska" heter på franska och jag sa "cracher, tror jag". Sedan sa han "good bajs" och jag och min dotter promenerade hemåt. Hon hade lekt med dockor, klättrat i träd och lekt i sandlådan. Jag konstaterade nöjt att hon lekt med andra barn. Skräcken för att ens barn ska vara ensamt är den största skräcken. Och så berättade jag om min dag och om vilka stora hus de ska bygga ovanpå tunnelbanespåren.

Hemma i vårt loft trollade jag ihop en fiskgratäng och ställde in den i ugnen. Röjde upp lite, lekte Blod-Svente och Jocke med kniven med E. Poolen lockade, men man måste ju äta. Slog upp "chracher" i mitt franska lexikon och insåg att det mycket riktigt betyder "spotta". Min franska måste vara mycket bättre än jag trodde. Victoria Jonsson ringde på IP-telefonen och berättade att hon fattat ett drastiskt, modigt beslut och jag berättade för henne hur glad och stolt det gjorde mig. När hon kom hem pratade vi alla om vår dag medan jag kokade ris och ärtor och väntade på gratängen. Sedan åt vi, senare än vanligt p g a den långsamma ugnen, måste skaffa INDUCTION! E såg Hurra för KalleSvt Play medan Victoria Jonsson låg på Ikea-soffan (ja, jag vet...) och surfade på sin Macbook Air. Jag diskade, för att sedan borsta barnets tänder och få på henne nattlinnet. Victoria Jonsson nattade E, själv gick jag på toaletten med Väinö Linna. Därpå drog jag på mig mysbyxor och slafs-t-shirt och gick ner till Puls & träning för en timmes Bara Vara Mig Själv. Körde mitt vanliga program men la på fem kilo på roddmaskinen (från italienska TechnoGym). Lyssnade på allt ifrån Las Palmas till LCD Soundsystem i iPoden. Svettig men lycklig gick jag hem och duschade (efter att ha stretchat, druckit vatten och ätit lite mandelspån). Tog ur linsen ur vänster öga och bytte till hornbågade glasögon.

Landade på soffan med ett ekologiskt äpple och Victoria Jonsson, som tvättat en massa kläder. Talade om arbetet, barnet och framtiden. Såg senaste avsnitten av Mad Men och True Blood, vilka oförklarligt fanns tillgängliga i min Macbook Pro. De var bra. Hängde tvätt. Sade god natt till Victoria Jonsson. Bloggade. Snart ska jag gå och lägga mig. Efter att ha borstat tänderna. Morgondagen kommer att bli ungefär likadan. Kanske har jag hittat på hälften av ovanstående, men det hjälper er inte för jag kommer ändå inte att avslöja vilken halva som är sann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar