torsdag 19 augusti 2010

"Lägga manken till"


Det var i Brunne det hände. Jag satt och ritade vid mina svärföräldrars köksbord en julikväll och lyssnade igenom P1:s bokcirkels samtalsserie om Blonde, när det slog mig att jag borde skaffa en blogg. Inte så att det var något Jan Guillou sa om JCO:s språkliga metaplan som fick mig att börja blogga, utan det var mer bara en tanke som råkade dyka upp.

Nåväl, i praktiken slutade jag uppdatera min hemsida för väldigt länge sedan och på något sätt saknar jag den. Problemet är att det är bökigt att arbeta med den, och att jag någon gång för ett decennium sedan bestämde att allt på den skulle gå i brunt och gult, vilket gör att jag måste photoshoppa alla bilder jag vill använda. Och sådant hade jag kanske tid med som frilansande serietecknare och korrekturläsare utan barn, men inte som frilansande serietecknare och korrekturläsare, Galagoredaktör och familjefar. Det blir mycket enklare så här.

Det ni kan vänta er här i framtiden är dagboksartade texter, bittert gnäll om politik, propaganda för mina diverse projekt, nya bilder och serier, gammalt mög som inte blivit publicerat någon annanstans eller försvunnit ur tryck, ett och annat boktips och inte minst glimtar ur nästa serieroman, som planeras komma ut i augusti nästa år.

Just ja, adressen hit är det något krångliga matsjonssonbloggen.blogspot.com, vilket beror på att mitt namn är lite väl vanligt. Alla lämpligare urlar var redan claimade av mina namnar, bland vilka märks:

Mats Jonsson, framgångsrik rallyförare.
Mats Jonsson, stridbar präst i Uppsala.
Mats Jonsson, evenemangsansvarig i Djurgårdens IF.
Mats Jonsson, styrelseledamot i SDRF.
Mats Jonsson, moderat.
Mats Jonsson, Sveriges yngste pappa.
Mats Jonsson, professor vid KTH.
Mats Jonsson, aktiv i Njurundarevyn.
Mats Jonsson, bildkonstnär.

Gotta catch 'em all!

(Bilden ovan tillhör f ö kategorin "gammalt mög" och illustrerade en jämförande analys i Bild & Bubbla av Tjänstekvinnans son och mina barndomsserier.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar