torsdag 25 augusti 2011

De första reaktionerna + svar om mjölken



Nu har en och annan individ hunnit läsa Mats kamp, och jag är hittills mycket nöjd med reaktionerna. De flesta är förstås kompisar, och därmed jäviga, men boken har också hunnit få en första riktig recension:

"Men dialogen, och språket i textrutorna. Precist och knivskarpt. Och nåt så simpelt som att han är en snart [tack! /min anm] medelålders man som visar oss livets mirakel – och alla de känslor ett litet barn väcker – utan att ludda in det hela i en massa mansrollsfloskler, och utan att man som läsare blir aldeles trött i huvudet. Jag trodde faktiskt det var omöjligt att att prata om sånt utan att bli outhärdlig.
Och så, framförallt: han hjälper oss att se det som är viktigt här i livet; de som gör livet värt att leva. Kärlek. Hälsa. populärkulturella referenser.
Jag säger tack."

Så avslutar Henrik Zackrisson sin recension i Rocky Magasin och delar ut betyget 9/10. (Om ni undrar vad som föregick det där "men":et i början så var det en liten harang om mina teckningar.)

Staffan på Staffars Serier skriver mycket fint om boken här.
Vid dagens egogoogling (plats för skratt) hittade jag en lika fin text här. Tack!



Jag har fått några svar på mina frågor om mjölk härförleden. Först svarade Annica Johansson, mjölkbonde, så här på fråga 1:

De får mjölkstockning, sedan mastit och feber. Får de fortsatt tillgång på kraftfoder och bra ensilage så skulle de kunna dö så småningom, men eftersom de äter mindre när de har feber så skulle mjölken nog sina först. Långsam död skulle man kanske kunna säga...

Och idag svarade växtodlingsagronomen Tord Karlsson, uppfödd på mjölkgård, på båda frågorna. Tack till Thomas Daligk som förmedlade svaren:

1) Tror inte att det normalt skulle leda till döden. När en ko ska sluta mjölka för att få ny kalv drar man ned på mjölkandet successivt och mängden minskar. Från 2 gånger om dagen till 1 gång osv. Skillnaden här är att det sker plötsligt. Det gör förstås ont och blir förmodligen inflammerat juver. Men om ingen mjölkar ur minskar nog produktionen snabbt. Faran är al...lltså inflammationerna, men en frisk ko borde klara det, tycker jag. Möjligen blir juvret skadat. I naturen måste det hända när en kalv dör för älgar etc. Kon borde klara sig för det mesta. 2) Du har förmodligen rätt.

Svaret på fråga 1 var alltså inte så himla upplyftande för korna, men svaret på fråga 2 desto mer glädjande för människorna. Skapelsens krona. Jordens bödlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar