söndag 5 december 2010

Låt oss intervjua som om det vore 1994


När jag för några minuter sedan kom på idén att lägga upp den här artikeln som ett led i min gammalt-mög-på-söndagar-satsning gick en skälvning genom indie-Sverige. En miljon röster skrek ut i korus, och sedan tystnad.

Ja, det är min intervju med Brainpool i Dagens Nyheter från våren 1994. Den ägde rum i frukostmatsalen på det där trista hotellet på Söder, är det Alexandra det heter? Bandet var bakfullt men trevligt, med viss reservation för J Kask, som jag upplevde som en smula arrogant (alternativt bakfullare än de andra). Jag bestraffade honom i alla fall genom att inte ge honom ett enda citat i artikeln, hö hö hö!

Jag fick ett promoex av Soda och gästlisteplats till releasefestspelningen på Gino. Det var stora saker för Mats Jonsson, nyss fyllda 21. Den där praktikterminen på DN fick mig – och det är ett oomkullrunkeligt faktum – att växa som människa. När jag darrade in i skrapan första dagen var jag ännu rädd för allt, och då framförallt för att tala i telefon med folk jag inte kände. Att med kort deadline dagligen åstadkomma läsbara artiklar i en stor tidning var som att tvingas åka tocket dära fritt fall, bli förälder eller att vidröra en rotvälta på daglig basis. Bara att blunda och hoppa, liksom.

Det funkade. Makttrippen att inleda telefonsamtal med "Hej, Mats Jonsson, DN" var ren aromaterapi, och när jag fem månader senare intervjuat såväl Ingvar Carlsson och Bengt Westerberg som Allan Edwall, Kristina Lugn och köttmästarn i Varuhuset, var jag måhända fortfarande ett nervknippe, men jag förmådde i alla fall fungera i stort sett normalt. Det enda jag bangade för var att intervjua Nick Cave, och det kanske var lika bra.

Men nu var det Brainpool det skulle handla om. När de spelade i Sundsvall ett år senare gick jag backstage och sa hej, men misslyckades med att ragga upp Dagbladets indiekorrespondent. Bara någon vecka senare var jag på besök i Stockholm för att se PJ Harvey och insåg att jag och D Birde hade gemensamma vänner. Han var mycket trevlig och vi stötte ihop då och då i utelivet.

Åratal senare, 2002, recenserade han min bok Hey Princess i Sydsvenskan. Jag och Brainpool hade gått varvet runt. Den där morgonen 1994 var jag lärjungen. Nu var jag mästaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar