söndag 7 november 2010

Uppsamlingsheat



Oj, så mycket det blev att blogga om helt plötsligt. Vi tar det en punkt i taget:

Gammalt mög
Det är ju söndag, och precis hemkommen från hemkommunen passar det väl alldeles utmärkt att veckans Uppdatering från De Äldre blir en artikel om min uppväxtort Bollstabruk skriven för Ordfront Magasin för ganska precis ett år sedan. Läs den här.



Torsdagen den 7 november 1985
Jag for till Per efter skolan. Vi spelade Nya bondespelet. Per vann.

Okej, jag inser redan nu att min idé att dagligen publicera exakt 25 år gamla dagboksanteckningar från "Pojkarnas kalender" var nog så god på papperet, men så här i mötet med verkligheten på marken tenderar att bli en studie i meningslöshet. Därför kommer jag att samla ihop noteringarna och publicera dem veckovis i stället, så att de liksom inte tar över hela föreställningen här på http://www.matsjonssonbloggen.blogspot.com.


Hey Princess recenserad
Den amerikanska utgåvan alltså. "With its deceptively simple artwork and honest, introspective storytelling, Hey Princess draws you into Mats Jonnson's sometimes crude, often funny, but always engaging coming of age story", skriver den amerikanska ungdomens favoritblogg* Largehearted Boy.

*) Här har jag överhuvudtaget ingen aning om vad fan jag säger.

Stensätter runt, del 2



En bit bort längs vägen, så att säga vid Stensätters västra infart, ligger Cykel-Frans övergivna hus. C-F var ett godmodigt original som efter fyllda nittio (tror jag i alla fall) fortsatte med sina dagliga velocipedturer Stensätter-Bollstabruk-Stensätter. Till sist måste hela hans vakna tid ha ägnats åt cykling.



Svänger man av från landsvägen efter Franses hus kommer man in på den så kallade Morundan, den klassiska promenadvägen från min barndom.



Snart passerar man över den fradgande Bollstaån. Bollsta Intresseförening (har den någon koppling till Intresseklubben, den där som brukar anteckna?) har röjt en gångstig längs ån, men om man inte är intresserad av rotvältssafari bör den undvikas.



Vad få vet är att Alfred Hitchcock spelade in en av sina läskigaste filmer i Bollstamo.



Framme i utkanterna av Bollstabruk. Stilla radhusidyll. Min låg- och mellanstadieskola. Det dimhöljda Bollstaberget i fonden.



Jag hade tänkt ta fler bilder av Bollstabruk, men vädret lämpade sig inte för varumärkesbyggande. Det är mycket finare när solen skiner, jag lovar!

Nu ska jag rita serier. Nästa vecka ska jag blogga som hederligt folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar