tisdag 30 november 2010

"Fan att man inte kan få tag på ett par vettiga Docs i den här stan man borde fan bo i London"


Modeblogg! Modeblogg! Jag har egentligen ingenting att skriva om, men noterade att mitt post count stod på 88 och då kan ju någon tro att jag är nazist. På det viset kan vi ju inte ha det, så nu ska ni få läsa något jättespännande:

Härom veckan började det bli kallt. För kallt för gymnastikskor. Det enda marginellt varmare jag hittade i källaren var ett par nötta Clarks med förtorkade skosnören, så jag gav mig ut på jakt. Eftersom alla vinterskor är fula fick jag snart grava problem, men tänkte plötsligt - precis som miljoner andra medelålders alternativfejor västvärlden över gjorde i samma ögonblick - "Doc Martens!". Snart vandrade jag Gamla Brogatan upp och ned i jakt på "pjucks" medan snöflingor singlade ned över Sko-Uno, Blue Fox och Shock, precis som under det där Stockholmsbesöket på sportlovet 1992. Det kändes märkligt och lite obehagligt men samtidigt ganska skönt.

Allt i min storlek var slut. Det var då jag tänkte tanken som blev rubrik till blogg'ns 89:e inlägg och samma kväll köpte jag för första gången i mitt liv skor på internet. Från London. Nu har jag dem på mig och allt känns bra. E-handel är både vårt förflutna och vår framtid.

I övrigt: Expressens kulturchef har bloggat om Hey Princess-censuren. Jag misstänker att Apples amerikanska moralsyn i kombination med företagets totala kontroll över en viktig distributionskanal för svensk kultur kommer att leda till en rejäl debatt vad det lider. Nästan mest intressant är hur företaget jag en gång hyste ganska varma känslor för (underdog-fenomenet, ni vet) arbetar hårt på att bli ett slutet ondskans imperium som aldrig kommenterar något överhuvudtaget. Hur många gånger på sistone har man inte läst kritiska artiklar som avslutas med meningen "vi har sökt Apple för en kommentar, men misslyckats"? Jag tror inte att de kommer att kunna hålla på så här speciellt länge till.

4 kommentarer:

  1. Köpte du dom på bilden? Jag såg såna på Åhléns i city! Men fanns inte i min storlek.

    SvaraRadera
  2. Jepp! Jag var på Åhléns också, men även min storlek var slut. (Att bara butiker på G:a Brogatan nämns i texten beror på att jag gått journalisthögskolan och lärt mig att texter måste vara hårt vinklade.)

    SvaraRadera
  3. jag tycker att det är himla festligt att ett företag som är så hemliga som Apple har en chef som bemödar sig med att svara på mejl.

    http://stevejobsemailreplys.tumblr.com/

    SvaraRadera
  4. Jo, det är intressant det där. Eftersom allt Jobs gör blir så uppmärksammat, och medierna älskar Apple, väger liksom ett mailsvar upp tusentals fall av "inga kommentarer". Bisarrt.

    SvaraRadera