onsdag 26 januari 2011

Det var här mina problem började



Bokmässan i Göteborg, september 1998. Männen på bilden är serietecknarna Mats Jonsson och Martin Kellerman. Jag hade precis släppt min efterlängtade debutbok Unga norrlänningar. Kellerman hade ritat en serie om en hund i Metro i ett par månader, och tryckt upp en liten kalender för egna pengar. Till höger på bilden syns en liten fraktion av hans trettio meter långa, aldrig sinande signeringskö. Till vänster på bilden syns backspegeln till den motorcykel som ställts upp i den gigantiska Ordfrontmontern för att marknadsföra en bok om Harley Davidsons historia i Sverige.

Under signeringshalvtimmen (eller var det en hel timme? En vecka? Sitter vi fortfarande vid det där bordet och signerar?) kom en (1) person fram till mig. En flicka i nioårsåldern som tog mod till sig, fäste blicken i montermattan och viskade fram de odödliga orden:
- Får man sitta på den där motorcykeln?

4 kommentarer:

  1. Hm, är det inte jag som tagit den där bilden? Känns väldigt bekant.
    mvh "Gaylord"

    SvaraRadera
  2. Det stämmer säkert! Se detta som en byline:

    FOTO: Gaylord Stüfvens

    SvaraRadera
  3. Aw ... Man ser verkligen att du försöker tänka på ditt "happy place", långt, långt, långt från Göteborg.

    SvaraRadera
  4. Man kan stilla konstatera att det är strongt av dig att fortsätta åka till Göteborgsmässan år efter år.

    SvaraRadera