onsdag 5 januari 2011

Galago på is



Avdelningen för saker man aldrig gjorde som barnlös: gick på Disney on Ice i Ericsson Globe på Trettondagsafton. En annan sak man aldrig gjorde: köpte en ask Disneypopcorn för 90 (nittio!) kronor. Trodde Disney-anhanget att de var kvar i Bellesbumprom Cube i Minsk och skulle ta betalt i vitryska rubel?

Men det var en intressant erfarenhet (även om jag var gravt kissnödig under hela slutstriden mot den onda fén) och barnet älskade det. Hon verkar överhuvudtaget oförklarligt intresserad av konståkning, balett och dylikt. Jag har till och med dragit hem en uppsättning av Svansjön som hon brukar titta på. Får väl skicka henne på Ivar Lo-sällskapets sommarläger när hon blir stor nog, så det blir folk av henne.

På tal om iskonster så åkte jag i förra veckan skridskor för första gången på kanske 25 år. (Barnet och hustrun provade sina julklappsskridskor och jag fick låna ett par bandyrör från 50-talet av svärfar.) Skridskoåkning kan ha varit min favoritsport som barn, och ränderna hade inte gått ur, i viss mån. Det var faktiskt så roligt att jag ämnar lansera idén om Galago on Ice på nästa möte med redaktionsgruppen. Vi ska ta 180 kr för en pilsner.

Annars så är jag jullovsledig veckan ut, men prioriterar dumt nog umgänge med vänner och familj samt besök på Ikea högre än tecknande. Från och med måndag blir det emellertid preussisk disciplin som gäller.

Just ja, här finns en bra artikel från Svenska Dagbladet där det står om Hey Princess-gate och vad som väl numera får kallas Apple-debatten. DN publicerade en notis på nyårsdagen (ej på nätet) där oinsatta läsare lätt kunde få intrycket att det finns en censurerad upplaga av Galago på Appstore, vilket ju inte är fallet. När jag påtalade felaktigheterna i texten fick jag svaret att "det inte finns utrymme för nyanser i notiser". Nej, men uppenbarligen för faktafel.

Gud vad jag älskar att vara surgubbe!

1 kommentar:

  1. I was OBSESSED with ice skating as a child and still am! I watch all those competitions and everything...but i have NEVER skated...lol. Its ridiculous and I know that I should at least try...maybe this yr...

    SvaraRadera